رویکردهای فرهنگی و تحولی آستان قدس رضوی؛ ترجمه کتب فاخر معارفی، توسعه نشر الکترونیک و شبکه توزیع بین المللی کتاب 

22:30 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۷۵۴
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن تشریح و تبیین فعالیت های جدید و تحولی این سازمان در عرصه نشر و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ترجمه کتب فاخر معارفی به غیر فارسی، توسعه نشر الکترونیک و ایجاد شبکه توزیع بین المللی کتاب را از مهم ترین این فعالیت ها و رویکردها برشمرد.

خبرگزاری میزان_ طبق اعلام آستان نیوز، عبدالحمید طالبی در نشست خبری تشریح برنامه های این سازمان به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، به پیشینه حوزه نشر کتاب در آستان قدس اشاره و عنوان کرد: سابقه نشر در این آستان مقدس که منسوب به عالم آل محمد(ص) است، به ۹۶ سال قبل یعنی سال ۱۳۰۵ برمی‌گردد.

وی تعداد آثار منتشر شده این آستان در قبل پیروزی انقلاب اسلامی را تنها ۲۷ جلد کتاب ذکر کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی و تاکنون بیش از ۶ هزار و ۸۵۰ کتاب در شمارگان ۶۹ میلیون نسخه در آستان قدس رضوی چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

طالبی ادامه داد: بر اساس سیاست‌هایی که تولیت آستان قدس رضوی به آن تاکید دارند، فعالیت‌های فرهنگی و منشورات این مجموعه باید مبتنی بر تبلیغ و تعالیم وحیانی قرآن کریم، سنن پیامبر اکرم(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره حضرت رضا(ع) باشد.

طالبی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه تکلیف شامل تولید آثار، ترویج کتاب خوانی و نقد و بررسی آثار بر عهده ماست که اقدامات مختلف و متعددی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این حوزه‌ها صورت گرفته و می گیرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس
رضوی، برپایی ایستگاه‌های مطالعه در حرم مطهر رضوی، دریافت مجوز نشر کتاب رضوی و راه‌اندازی فروشگاه جامع کتاب و محصولات فرهنگی در باب‌الجواد حرم مطهر رضوی را به عنوان «گذر فرهنگ و ادب» با تمرکز بر موضوع قرآن و اهل بیت(ع) برخی از این اقدامات برشمرد.

آغاز طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» 
مدیر عامل موسسه به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) نیز در این نشست از آغاز طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

حسین سعیدی ضمن تشریح برنامه‌های این موسسه در این هفته، به طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» اشاره کرد. طبق گفته وی، این طرح با هدف تامین بسته‌های مطالعاتی کاربردی ویژه نوجوانان و جوانان محروم راه اندازی شده است و علاقمندان می توانند از طریق کد دستوری *8 مربع و به آدرس اینترنتی nazr.razavi.ir  و یا از طریق اپلیکیشن رضوان به آدرس  app.razavi.ir  به شناسه حساب 100104117 و شماره حساب 7658585886 در این امر خدا پسندانه شرکت کنند.

سعیدی، برگزاری 3 نشست نقد و بررسی آثار به نشر در فروشگاه مرکزی کتاب مشهد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از برنامه‌های به نشر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی ذکر کرد و گفت: از دیگر اقدامات این موسسه برگزاری جشن امضا در رواق کتاب حرم مطهر رضوی است.

وی همچنین به انتشار آثار جدید به نشر (چاپ اولی) و تجدید چاپی در حوزه کتاب‌های پروانه ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال اشاره و خاطر نشان کرد: فعالیت 27 فروشگاه کتاب به نشر در مشهد، تهران، قم و گرگان و چند شهر دیگر در طرح خرید حضوری با تخفیف خانه کتاب از دیگر برنامه‌های موسسه به نشر در هفته جاری است که در همین راستا 30 هزار عنوان در این طرح شرکت داده شده است.

مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات به نشر همچنین از امکان خرید غیر حضوری از ۲۷ فروشگاه به نشر در سامانه خانه کتاب با تخفیف ۲۵ درصد و ارسال رایگان خبر داد و افزود: هزار عنوان کتاب در این سامانه بارگذاری شده است.

اهدای 10 هزار جلد کتاب در بسته خدمتی کتابخانه رضوی 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست
اهدای ۱۰ هزار جلد كتاب و عضويت رايگان طی این هفته در تمامي كتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها را از جمله بسته خدمتی تدارک دیده شده در هفته کتاب عنوان کرد.

حجت الاسلام حسینی همچنین برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان «آنی که می‏خوانی» برای اعضای کتابخانه‌ها با هدف بررسی علاقه‌مندی افراد در حوزه کتاب‌خوانی را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب خوانی این سازمان عنوان کرد. 

وی در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی «دانش و علم اندوزي از منظر قرآن»، «تربيت شكورانه از منظر اهل بيت( ع)» مبتني بر معرفي دو كتاب، «تاثير هجرت امام رضا عليه‌السلام بر ترويج دانش و كتاب در جهان اسلام» را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این سازمان دانست.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همچنین به برگزاری برنامه‌هایی همچون برگزاری گردهمایی«خادمین کتاب» و رونمایی از کتاب «گنجینه رضوی» در یکصد و چهل و هفتمین برنامه سه‏ شنبه‏‌های علمی و فرهنگی این سازمان، کارگاه تخصصی «پیشینه و ساختار اداری کتابخانه آستان قدس رضوی» از دوره صفویه تا پایان قاجار و برگزاری نمایشگاه کتاب ترکیبی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های سطح شهر مشهد و کشور با عنوان «مهربانی با یارمهربان» در این هفته کتاب اشاره کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *